Zajęcia adaptacyjne były dotychczas organizowane po zakończeniu procesu rekrutacji w czerwcu lub okresie wakacyjnym. Niestety obecnie, w związku z pandemią nie możemy zapewnić, że takie zajęcia będą mogły zostać przeprowadzone.
W tej sytuacji bezcenna jest Państwa pomoc przede wszystkim w pozytywnym nastawieniu dziecka do przedszkola.
- wspominajcie, że czekają tam inne dzieci, które chcą się z nim bawić
- nie straszcie dzieci przedszkolem i nauczycielkami („zobaczysz w przedszkolu to Cię nauczą …, albo w przedszkolu to Ci dopiero pokażą…”)
- wykorzystajcie zbliżające się miesiące na rozwój samodzielności dzieci – jedzenie, ubieranie się, korzystanie z toalety, da to bowiem dziecku poczucie pewności, a co za tym idzie spokoju.
JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM JUŻ MOGĘ I POTRAFIĘ
- samodzielnie jeść (umiem pić z kubeczka, gryźć pokarmy twarde np. jabłko, marchewkę)
- korzystać z toalety, sygnalizować swoje potrzeby fizjologiczne
- samodzielnie umyć ręce i buzię
- samodzielnie zdejmować i zakładać podstawowe części garderoby
- rozpoznawać swoje rzeczy wśród innych (dobrze jest dać rzeczy które już nosiło, a nie prosto ze sklepu, lub takie, które samo wybrało. Wszystkie rzeczy pozostawione na wypadek konieczności przebrania dziecka muszą być podpisane i umieszczone w podpisanym worku tekstylnym)
- próbować samodzielnie wycierać nos
- znać swoje imię i nazwisko
- umieć o coś poprosić lub zapytać
Ważna jest także Państwa postawa w pierwszych dniach uczęszczania dziecka do przedszkola, gdyż dziecko wyczuwa doskonale emocje i je przejmuje – zatem SPOKÓJ. Wyjdźcie z domu wcześniej, by nie poganiać malucha i nie wprowadzać nerwowej atmosfery.
Zdecydowanie i spokojnie żegnajcie się z pociechą, ale nie za długo, by nie przedłużać trudnego momentu rozstania.
Płaczącemu dziecku powiedzcie, że teraz pocieszy go Pani, ponieważ Wy musicie spieszyć się do pracy, by równie szybko wrócić po niego do przedszkola. W pierwszych dniach, gdy powiecie dziecku, że będziecie zaraz po obiedzie, to tak bądźcie i nie łamcie danego słowa, da to dziecku poczucie bezpieczeństwa. Często sprawdza się model stopniowego wydłużania czasu pobytu dziecka w przedszkolu.