Tematy kompleksowe w grudniu.

 

Temat kompleksowy: Jak wyglądał świat przed milionami lat?

Przewidywane osiągnięcia dzieci:

  • wymienia głoski w słowach: lalka, Lola
  • układa schematy i modele słów: lalka, Lola
  • określa miejsce samogłoski w słowach o prostej budowie fonetycznej
  • opisuje wygląd liter l, L oraz odtwarza ich kształty
  • ozdabia sylwetę lalki oraz ubiera ją według własnego pomysłu
  • porównuje wygląd i sposób wykonania lalek, wskazuje podobieństwa i różnice między nim
  • wypowiada się pełnymi zdaniami
  • opisuje, jak wyglądał świat, w którym żyły dinozaury
  • dzieli się z innymi dziećmi swoją wiedzą na temat dinozaurów, z zainteresowaniem słucha podawanych przez nauczyciela informacji o dinozaurach wykonuje ćwiczenia według instrukcji podanej przez nauczyciela
  • podaje kolejne etapy powstawania węgla
  • wypowiada się na temat pracy górnika
  • wyjaśnia znaczenie pojęć, np.: chodniki, lasy tropikalne, torf, metoda odkrywkowa, geolog
  • śpiewa piosenkę
  • dokładnie powtarza wypowiedziane szeptem zdanie
  • opisuje wygląd kopalni: soli, siarki i rud żelaza
  • liczy elementy w zbiorach; wskazuje, gdzie jest mniej elementów, gdzie więcej elementów, a gdzie tyle samo
  • rozpoznaje znaki matematyczne: =, >, <, oraz stosuje je poprawnie w sytuacjach zadaniowych
  • wykonuje ćwiczenia według instrukcji podanej przez nauczyciela
  • odpowiada na pytania związane z postacią św. Mikołaja
  • buduje poprawne gramatycznie wypowiedzi na podany temat
  • sprawnie posługuje się nożyczkami, wycinając z papieru prezent dla Mikołaja

Temat kompleksowy: Idą święta.

Przewidywane osiągnięcia dzieci:

  • wymienia tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia
  • wypowiada się na określony temat
  • opisuje wygląd liter r, R oraz odtwarza ich kształty
  • wymienia głoski w słowach: ramka, Romek
  • układa schematy i modele słów: ramka, Romek
  • określa miejsce spółgłoski r w słowach o prostej budowie fonetycznej
  • wymienia tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia, w tym m.in.: zapraszania na wigilię

    osób samotnych, składania sobie życzeń

  • odszyfrowuje zakodowane życzenia świąteczne
  • wypowiada życzenia, wcielając się w role domowników; redaguje życzenia do wpisania na kartek świątecznych
  • wyjaśnia znaczenie słowa wigilia
  • ustawia zastawę stołową według przyjętych zasad, pamięta o dodatkowym nakryciu dla nieoczekiwanego gościa; wypowiada się na temat wyglądu świątecznego stołu, wymienia nazwy tradycyjnych potraw wigilijnych
  • reaguje odpowiednim ruchem na muzykę o różnym natężeniu
  • śpiewa piosenkę
  • wypowiada się na temat tradycji ubierania choinki
  • bada wybrane ozdoby choinkowe wykonane z różnych tworzyw
  • umieszcza ozdoby choinkowe za pomocą wskazówek słownych, np. na górze, na środku, na dole, pod, między, z prawej strony, z lewej strony, obok
  • nazywa kolejne dni tygodnia
  • stosuje zasadę rytmu i następstwa kolejnych dni tygodnia
  • przelicza dni tygodnia, posługuje się liczebnikami – głównymi i porządkowymi
  • wycina paski i formuje z nich serduszka według instrukcji fotograficznej

Temat kompleksowy: Idzie zima ze śniegiem.

Przewidywane osiągnięcia dzieci:

  • obserwuje zimowy krajobraz, wymienia charakterystyczne cechy zimy
  • buduje poprawne wypowiedzi na podany temat
  • wymienia głoski w słowie domy
  • układa schemat i model słowa domy
  • określa miejsce samogłoski y w słowach o prostej budowie fonetycznej
  • opisuje wygląd liter y, Y oraz odtwarza ich kształty, rozpoznaje i nazywa poznane litery
  • wymienia charakterystyczne cechy zimy
  • formułuje zdania i pytania (poprawne pod względem gramatycznym)
  • opowiada historyjkę obrazkową zgodnie z kolejnością zdarzeń
  • poprawnie stosuje przyimki związane z położeniem przedmiotów w przestrzeni: za, na, przed, obok, między
  • dostrzega i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy
  • bada i wymienia właściwości fizyczne wody, śniegu i lodu
  • porusza się rytmicznie przy muzyce
  • reaguje na ustalone sygnały
  • nazywa wybrane zimowe dyscypliny olimpijskie
  • wymienia zasady, których należy przestrzegać podczas zabaw zimowych
  • wymienia konsekwencje nieprzestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych
  • odczytuje informacje podane w formie uproszczonych rysunków
  • porównuje liczebność zbiorów; prawidłowo używa określeń: mniej, więcej, tyle samo, za, na, przed, obok, między; poprawnie liczy w zakresie 6